Tunes

Friday, March 5, 2010

Tido Tido Tido~

** pernah tak korang tido dlm class or lect.? mungkin ada yang kata "ya" dan munkin ade yg kate "tak", tapi aku, penah ke tak ek~ HAHAHA, tidur2 ayam pnah la kot :p..


untuk mngatasi masalah tidur dlm klass ni kite kne paham maksud tidur dlu....

"Menurut kamus dewan bahasa dan pustaka tidur boleh didefinasikan sebagai keadaan tidak sedar dengan mata terpejam." (ade ke org tdo bukak mate? hahahah)

"Istilah ‘kaki tidur’ pula digunakan oleh orang melayu sebagai orang yang suka tidur atau mudah tidur"

☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺

Ciri-ciri Kaki Tidur
  • Selalu mengantuk - Kebiasaanya berlaku pada awal pagi dan di waktu tengah hari seisi pembelajaran, manakala bagi tahap kaki tidur yang serius ialah hampir keseluruhan waktu di siang hari.
  • Fizikal yang lesu - Kebanyakan ‘kaki tidur’ biasanya berada dalam keadaan tidak aktif ataupun lesu didalam kelas. Bahagian dibawah mata mungkin nampak kehitaman, kelopak mata yang tidak dibuka sepenuhnya semasa mengerdip ataupun warna kemerahan di bahagian tepi anak mata, disamping selalu menguap.
  • Kedudukan di dalam kelas - Teknik yang sering dilakukan ialah dengan menempatkan diri mereka dibahagian yang terhalang oleh penglihatan, sukar untuk dicapai, ataupun diruang sudut yang tidak diberi perhatian. Kaki tidur berkenaan juga berada berjauhan dengan pelajar yang sering membuat bising didalam kelas demi mengelakkan diri mereka daripada dikesan.

☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺

PUNCA KEPADA MASALAH MENGANTUK

  • Tidak Cukup Tidur - Beberapa kajian telah dibuat oleh beberapa intitusi pendidikan di luar negara seperti ‘ Yayasan Tidur Kebangsaan di Amerika syarikat mendapati, tidur seseorang bergantung kepada usia dan aktiviti yang dijalankan di sepanjang hari. Ini bermakna seorang pelajar di peringkat remaja perlu tidur sekurang-kurang nya 9-10 jam sehari bagi mendapatkan kecergasan yang optimum disiang hari. Malangnya ramai remajatidak cukup tidur kerana berjaga dimalam hari kerana melakukan aktiviti berfaedah seperti mengulangkaji pelajaran sehingalah aktiviti yang tidak bermanfaaat seperti berbual-bual kosong bersama rakan, menonton tv dan sebagainya.
  • Tidur yang berlebihan - Tidur berlebihan juga akan menyebabkan simptom mengantuk. Iniadalah kerana tidur secara berlebihan berkenaan telah menjadi suatu tabiat dan bukan lagi sebagai suatu keperluan dan istirehat. Seseorang akan merasa mengantuk disebabkan badan belum bersedia untuk bangun sepenuhnya kerana telah dilatih untuk tidur secara berlebihan.
  • Makan terlalu banyak - Makan yang terlalu banyak juga akan memberikan simptom mengantuk kerana oksigen yang disedut diagihkan kepada sistem pencernaan seperti pengoksidaan makanan. Hasilnya, oksigen yang dihantar ke otak akan berkurangan seterusnya menimbulkan simpton mengantuk.
  • Keletihan otot-otot badan - Keletihan otot badan berpunca pengumpulan asid laktik didalam badan akibat daripada aktiviti fizikal yang dilakukan secara berlebihan. Badan secara semulajadinya akan menormalkan kembali keadaan ini dengan rehat yang mencukupi. Tidur adalah salah satu cara badan berehat disamping memperbaiki tisu-tisu yang telah rosak semasa melakukan aktiviti lasak.
☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺

Terdapat banyak cara untuk mengatasi masalah mengantuk ini, semuanya terpulang kepada individu itu sendiri. :D

************************
"If you can't sleep, then get up and do something instead of lying there worrying. It's the worry that gets you, not the lack of sleep"

6 responses:

Anonymous said...

die yg kuat tido..huhuhu

Zéè Zóò said...

hahaha~ kalau i tdo tade le gambar ni~ ahah

Syifa Alshah (wutwut) said...

macam cakap pasal kite jeh.. -_-"

Zéè Zóò said...

uik~ trase kew.. huhu~

Syifa Alshah (wutwut) said...

adela sikit. haha

Zéè Zóò said...

huhu~ sape mkn cili terase le pedasnye~ hak2